الیسا سافت

مجری و مشاور خدمات IT بصورت کاملا تخصصی و حرفه ای

الیسا سافت

مجری و مشاور خدمات IT بصورت کاملا تخصصی و حرفه ای

  • ۰
  • ۰

برای بهتر دیده شدن یک وب سایت یا یک صفحه وب در نتایج بدست امده از جستجو در موتورهای جستجو  مانند گوگل از یک تکنیکی به نام بهینه سازی موتور جستجو (search engine optimization) یا به اختصار سئو (SEO) استفاده می شود.

در واقع سئو این امکان را برای شما فراهم میاورد که وب سایت شما در بالاترین مکان در نتایج جستجو در موتور های جستجو قرار گرفته که این امر باعث بالا رفتن تعداد بازدید کننده ها از سایت می شود. و هر یک از این بازدید کننده ها می توانند به مشتری شما تبدیل شوند.

انواع مختلفی از جستجو را موتور های جستجو در اختیار کاربران خود قرار می دهند نظیر: جستجو در تصویر ، جستجو در ویدئو ، جستجو در اخبار ، جستجو در نقشه که سئو می تواند انواع آنها را در بر گیرد.

فاکتور های زیادی هستند که سئو یک سایت را تشکیل می دهند که این فاکتور ها توسط موتور های جستجو بررسی و باز بینی می شوند.

تعریفی که از سئو در بازاریابی اینترنتی مطرح می شود این است که سئو به  چگونگی کار کردن موتور های جستجو و اینکه چه چیزی را کاربران در موتور های جستجو مورد جستجو قرار می دهند و کلمات کلیدی تایپ شده و موتور های جستجو که توسط کاربران مورد توجه قرار می گیرند را مورد بررسی قرار می دهد.

بهینه‌سازی وب‌سایت شامل اچ‌تی‌ام‌ال و برنامه‌نویسی و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیت‌های نمایه‌سازی در موتور جستجو و توسعه و ویرایش مطالب موجود در خود سایت و ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده یا لینک‌های ورودی، و دیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است.

بطور خلاصه تعریفی که از سئو می توان ارائه کرد این است که سئو بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است.

ارتباط با موتورهای جستجو

در اواخر دهه بیستم میلادی طراحان موتور های جستجو متوجه این موضوع شدند که تلاش هایی از سوی مدیران وب سایت ها صورت می گیرد مبنی بر اینکه در رتیه ی بالاتری در موتور جستجو آنها قرار گیرند. آنها حتی برای بالا بردن رتبه ی خود صفحات وب خود را لبریز از کلمات کلیدی خیلی زیاد یا نامرتبط می کردند.

طراحان موتور های جستجوی اولیه مانند آلتا ویستا یا اینفوسیک ، الگوریتم های خود را به نحوی تغییر دادند که مانع از این کار مدیران وب سایت ها بشوند.

آنچه که باید شما به آن توجه کنید این است که شما نیاز ندارید در تمام موتور های جستجو سئو انجام دهید بلکه تنها اگر این کار را در موتور جستجوی گوگل انجام دهید کافی است چرا که 97% جستجوی دنیا در این موتور جستجو انجام می شود و بیشتر مدیران وب سایت ها سئوی خود را روی گوگل انجام می دهند.

نحوه ی عملکرد سئو

حتما شما هم دفعات بسیار زیادی از موتور جستجوی گوگل استفاده کردید و به دنبال موضوع مورد نظر خود بودید. آنچه که مشاهده می کنید این است که بعد از تایپ موضوع مورد نظرتون و کلیک بر روی دکمه جستجو ظرف مدت کمتر از یک ثانیه گوگل برای شما میلیون ها مورد را پیدا کرده و فهرست می کند. اما واقعا چگونه این نتایج حاصل می شوند و بر اساس چه اولویتی لیست می شوند؟

صدها فاکتور مختلف برای گوگل وجود دارد که همه ی آنها را در مورد یکایک وب سایت ها مورد بررسی قرار می دهد. گوگل این کار را بوسیله الگوریتم های فوق پیشرفته خود انجام می دهد. این الگوریم ها طی ده ها سال توسط برترین متخصصان دنیا که گوگل در اختیار دارد شکل گرفته اند تا نیاز کاربران را به بهترین شکل برآورده سازند.

سؤالی که در اینجا مطرح است این است که آیا باید از این الگوریتم های فوق پیشرفته ی گوگل اطلاع داشت تا بتوانیم بالاترین رتبه ها را در نتایج جستجو به دست آوریم؟

در جواب این سؤال باید بگوییم خیر زیرا برای بالابردن رتبه و بهبود کیفیت صفحات وب فاکتور های زیادی وجود دارند که با بهینه سازی آنها بدون اطلاع از جزئیات الگوریتم های پیچیده ی گوگل بتوان به این هدف مهم رسید.

این فاکتور ها را در دو بخش کلی به نام های زیر تقسیم بندی می کنند:

1- سئو درون سایتی (ON -Site SEO)

2- سئو برون سایتی (OFF -Site SEO )

سئو درون سایتی (ON -Site SEO)

همانطور که گفتیم فاکتور های لازم برای بالا بردن رتبه ی سایت به دو دسته تقسیم می شوند. آنچه که بخش ضروری و پایه ای سئو برای یک سایت را تشکیل میدهد سئو درون سایتی است که باید در راس امور قرار گیرد و قبل از هر اقدام دیگری به صورت کامل و جامع انجام شود. این کار همچنین سبب می شود تا روند بهینه سازی برون سایتی ساده تر انجام شود. بهینه سازی مجموعه فاکتورهایی است که مستقیما از درون وب سایت قابل کنترل هستند، سئو ی درون سایتی را تشکیل می دهند که به طور خلاصه موارد زیر می باشد:

1- متا تگ ها

 2- URLهای استاندارد

3- انتخاب عنوان ها و زیر عنوان های مناسب

4- محتوای بهینه و ساختارمند

5- ساختار HTML استاندارد

6- سرعت لود مناسب صفحات

7- ایجاد دسترسی آسان به تمام بخش های وب سایت

8- استفاده از attribute های مناسب در تگ های HTML

9- ارتباط لینکی صفحات داخلی

10- و …

سئو برون سایتی (Off-Site SEO)

 

باید توجه داشت که سئو ی برون سایتی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طور ویژه در عبارات کلیدی رقابتی. و این مرحله زمانی خوب انجام میگیرد که شما سئو ی درون سایتی را به خوبی انجام داده باشید.

به مجموعه فعالیت هایی که از بیرون سبب افزایش اعتبار سایت می شود سئو ی برون سایتی گفته می شود. این مجموعه فغالیت ها سبب اعتماد بیشتر گوگل به سایت شما و محتوای آن می شود که در نتیجه ی آن امتیاز بیشتری به سایت شما می دهد و در رتبه ی بالاتری در نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرید.

اصلی ترین عملی که در این قسمت از سئوی سایت انجام می شود لینک سازی است. هر لینک خارجی از وب سایت های دیگر به وب سایت شما یک رای برای شما محسوب می شود. بک لینک نامی است که به این عمل داده اند. باید سعی کنید تعداد رای های خود را افزایش دهید زیرا تعداد رای بیشتر برابر است با رتبه ی بالاتر.

به این نکته نیز باید توجه کرد که ارزش همه ی لینک هایی که به سایت شما می شود یکسان نیست. ممکن است یک لینک از سایتی به وب سایت شما ارزش خنثی ای داشته باشد. هچنین یک لینک از یک وب سایت معتبر به وب سایت شما می تواند برابری کند با صد ها لینکی که از وب سایت های کم اعتبار به وب سایت شما می دهند. حتی ممکن است لینکی از یک وب سایت خارجی به سایت شما اثر منفی داشته باشد. اما به عنوان یک قانون کلی این را می توان مطرح کرد که به هر اندازه که آن وب سایتی که به وب سایت شما لینک می دهد مرتبط تر و معتبر تر باشد ارزش رای آن لینک نیز بیشتر خواهد بود

در مقلات بعدی بیشتر در مورد هر یک از اقسام سئو صحبت خواهیم کرد.

منبع: ویکی پدیا، مدیر تی وی  

 

  • ۹۸/۰۸/۱۲
  • elisa soft

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی